Sunday, August 1, 2010

Pemakanan Seimbang Semasa Hamil

pemakanan seimbang sesuai untuk ibu-ibu hamil kerana ia memberi permulaan yang baik untuk bayi anda. Pastikan anda mengamalkan pemakanan seimbang. Makanan seimbang bermakna makanan yang mempunyai jumlah VTAMIN, ZAT GALIAN dan khasiat yang betul daripada makanan yang anda makan untuk memastikan anda dan bayi anda dalam keadaan sihat. So, mulalah memakan makanan yang sihat dan pastikan kesemuanya mempunyai banyak vitamin C dan KALSIUM.


KENAPA VITAMIN C....................


Vitamin C merupakan NUTRIEN yang tidak boleh disimpan oleh badan. Sebab itu anda memerlukannya setiap hari untuk menggalakkan TUMBESARAN bayi. Ia juga boleh menguatkan sistem IMUNITI anda. Untuk keperluan harian VITAMIN C anda, minumlah segelas jus oren segar setiap pagi. Cuba tambah makanan dan sayuran yang kaya dengan VITAMIN C seperti betik, tembikai susu dan brokoli dalam pemakanan anda.


Anda memerlukan 3 hidangan VITAMIN C setiap hari. Berikut ialah beberapa hidangan:


1/2 cawan jus OREN
1/4 betik sederhana besar
1/2 jambu besar
1/8 tembikai susu kecil
1/2 cawan brokoli mentah atau dimasak
1 cawan kobis hijau mentah yang dimayang


KENAPA KALSIUM............


Bayi anda memerlukan KALSIUM untuk membina TULANG dan GIGI yang kuat, jantung, SARAF dan otot yang sihat serta denyutan jantung yang normal dan keupayaan pembekuan darah. Jika anda tidak mendapatkan KALSIUM secukupnya dalam pemakanan anda, bayi anda akan mendapatkannya dari tulang anda. Akhirnya kesihatan anda mungkin terganggu. Jadi, ambillah kalsium secukupnya untuk kesihatan TULANG.


Contohnya my WIFE sekarang nie tgh sarat mengandung 8 bulan, ketika kandungan masuk 6-7 bulan isteri saya sering sakit-sakit belakang, hendak tidur pun susah katanya, kemudian try beli susu jenama biasa jer, alhamdulillah kesakitan itu semakin kurang, kemudian doctor menyarankan minum susu 3 kali SEHARI.


Susu juga merupakan sumber kalsium  yang KETARA, pastikan anda minum susu setiap hari. Sila ambil perhatian bahawa makanan serat tinggi boleh memperlahankan penyerapan KALSIUM. Ini bermakna susu bersama BIJIRIN tidak begitu manfaatkan kepada anda. Anda juga boleh memasukan makanan kaya kalsium seperti TOFU, sayuran berdaun hijau dan ikan sardin dalam pemakanan anda.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails